Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.05.2012 16:07 - ЗНАЕТЕ ЛИ КОЙ Е НАЙ–ГОЛЕМИЯ ЛИХВАР У НАС?
Автор: djordji33 Категория: Политика   
Прочетен: 3839 Коментари: 1 Гласове:
2

Последна промяна: 02.05.2012 16:11

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

                             ДО РЪКОВОДСТВОТО на МТел EAД

                                                             

                                              З А Я В Л Е Н И Е

                 относно лихварската услуга на оператора МТел

 

                        Уважаеми Господа,

            Банките отпускат кредити в неголям размер, какъвто е Вашия, под формата на овърдрафт към разплащателни сметки с прилична лихва. Вашата услуга не е новост и не запълва никакъв вакуум. Ако се задълбочим в подробности, би могло да намерим някакво удобство, но не в това е работата.

Събитията, които искам да опиша се развиват във Вашия офис към Сити Мола в  Лозенец. Преди около месец и половина при посещение за консултация като Ваш абонат във връзка с личния GSM на входа ме пресрещна младо момиче, имащо задача да рекламира новината, че МТел предлага удобни кредити. Показваше някакъв лист оферта и сочеше към рекламен блок в един от ъглите на офиса. Задоволих се с нейните разяснения по листа. От дежурните въпроси, които зададох, след нейните неуверени отговори останах с впечатление, че годишната лихва за тази ваша услуга е 14%, което на месец се редуцира до 1,66% (пресметнато с калкулатор). В онзи момент смятах на ум, грубо и попитах за потвърждение: „Ако върна кредит от 100 лв. след един месец, трябва да внеса около 102 лева, нали?”. Тя автоматично отговори– „Не, 114 лв.”. Влезнахме в диалог, че лихвите навсякъде са годишни, а месечната е производна, от което произлиза, че моето число е правилното. (Ще приведа няколко извадки от определения в теоретични и емпирични трактовки на темата за лихвите: Лихвеният процент обикновено се задава за период от една година и се нарича годишен лихвен процент или само лихвен процент”, Обикновено лихвата се изчислява за даден период от време като процент от капитала. Даденият период от време се нарича лихвен период, а процентът лихвен процент. Oсновната времева единица обикновено e една година.”, “Лихвите се обявяват на годишна база, независимо от срочността на депозита (кредита, заема, кеша, бел.моя).”, Годишен номинален лихвен процент (Проста лихва); Годишен ефективен лихвен процент - капитализирана (сложна) лихва.”). Явно момичето си бе научило урока наизуст. Този проблем си остана открит. В офисите на МТел, както и на много други места има немалко девойчета, които не стават за пропагандатори и рекламни лица-консултанти при разпространението на стоки и услуги, в чиято характеристика има технически параметри и икономически аналитични данни. Един мой приятел ги „дарява” с прозвището: „гугутки”

Получих sms oт МТел със съобщение за тази Ваша услуга и не го изтрих. Да ми напомня при случай на нужда, решавайки вътре в себе си, че 14% лихва не може да не е годишна. Предпочитам да не разчитам на информационни телефони, давани от МТел, защото съм загубил маса време да слушам фонова непозната и непредпочитана музика, без никакъв шанс да я запомня.

На 23.04.2012 год. се случи да си спомня за 100-левовия кеш от МТел с получаване до един час и посетих същия офис. На пост до входа бе друга хубавица (не го казвам с умисъл, а напротив, тя бе единствения свестен човек между тези, с които имах контакт). Докато чаках на опашката проведох разговор с нея по нова, по-добре съставена рекламна листовка (когато влизаше нов посетител прекъсвахме, за да не се нарушава функцията ѝ). От нея ясно се виждаше какви са вноските при шестмесечно погасяване на кеш в границите на обявените суми в тази услуга. Не можех да повярвам, че лихвата от 14% е месечна, а не годишна. Първият капан щракна- махнах с ръка, така и така съм дошъл, но за първо и последно. На нововъзникналите въпроси, на които девойчето не успяваше да отговори, ходеше да пита на едно от обслужващите двете опашки гишета. За въпросите без отговор ме успокояваше, че когато застана на гишето (оказало се за мен ешафод) всичко ще ми се изясни. Когато ми дойде реда, попитах обслужващото момче на гишето, че при сключване на договор за 100 лв. с шестмесечно погасяване, ако след първия месец реша да се издължа наведнъж с 114 лева, в които е включена месечната лихва, дали ще е възможно да приключа със задължението си (такъв ще е случая, ако се вземе кеш със срок от един месец)? Отговорът бе утвърдителен! И продължихме процедурата. Така щракна втория най-острозъб капан. В момента човек невинаги може да съобрази всички страни и детайли на един казус като разглеждания, особено ако е с увреждания и стои на дълга досадна опашка, защото половината от предвидените обслужващи гишета са обезлюдени откъм обслужващи (пък имало безработица в страната!? ...). В математически и логически разрез първата погасителна вноска е една и съща при едномесечен и шестмесечен срок. В юридическия разрез обаче има разлика, защото се засяга статия за договарянията и договорите. Разглежданите два случая се отнасят за два различни договора. На гишето това трябва задължително изрично да се разяснява и разтълкува. Иначе гишето наистина става ешафод!?! Дали съзнателно или несъзнателно с мен не бе извършено разяснение, а бях подведен. Приготвихме нужния документ-запитване за разрешение кеша да бъде одобрен и ми заявиха, че трябва да чакам до час sms за това. До този момент беше минал повече от час ...

SMS-ът дойде след 20 минути. Бидейки в Мола, отърчах (до колкото мога) до офиса. Опашката продължаваше да се вие. Попитах, трябва ли да чакам, след като вече съм минал по нея в първата фаза от решаване на моя проблем (да вземеш кеш назаем си е наистина проблем, а в моя случай много голям). Такова право ми бе отречено. Застанах чинно на опашката и продължих да си бъбря с милото и любезно девойче (вж. горе), когато е свободно от нейните основни задължения. Когато гишето на моето момче (вж. горе) се освободи и дойде моя ред отидох при него с припомняне, че „едночасовият” sms с одобрение е дошъл преждевременно и бихме могли да продължим с кеша. Много неучтиво ми заяви, че имал работа и ме върна на опашката. Подчиних се безшумно. Не помня колко време го нямаше, но когато се появи, повторно отидох на гишето му (последното на редицата за плащане на абонаментни задължения). Намръщено ми каза, че на тази редица се давали пари, а такива като мен за взимане на пари или друг вид въпроси били за другите три гишета. Стиснах зъби и си заех местото на другата опашка.

Там минаха още петдесетина минути, през което време едното гише се опразни за двадесетина минути поради друга работа на обслужващия. След като ми дойде редът се озовах при друго девойче, което ми поиска получения sms заради някакъв код. Попитах я, може ли при съставянето на договора да променим срока му от шест месеца на един. Отговори ми, че «горе» имало някаква служба, която при одобрението на искането била заложила някъде някакви данни!?! Поредния капан ... Колко ли още капани има????... Отказах кеша и без да преминем към съставяне на договор, си тръгнах след два и половина часа уморителен неприятен престой (ами може да съм плащал за просрочване на времето за безплатен паркинг в Мола? Ако гледаш кино в Мола в този случай ти дават бележка, защото ръсиш пари, но в офиса на Мтел не дават). Този път аз бях разгневено намръщен.

Господа, за първи път чувам и виждам да се прилага годишна лихва 168% на кредит. На 70 години съм. Пътувал съм много по света. Много съм видял. Но такова нещо и на Магурата преди години не е било. Най-достолепният мобилен оператор у нас, превръщайки се във финансова институция, пардон, лихвар да стане автор и да приложи такъв пладнешки обир на невинните граждани. Признавам си, смаян, ошашавен и удивен съм. Омерзен също. Та Вие сте като ония таксита-обирджии по аеро-, жп- и други гари, които взимат по 80/90 лв на километър-пробег. И Вие ли сте менте като тях? Или времената се сменят – сега вълците залагат капани за обикновените хорица, на чийто гръб от памтивека, с капани или без, «праведните» трупат своите безразсъдни богатства ... Но да оставим тоз път морала на мира ...

Нямам искания, а само едно питане: «Имате ли надлежно разрешение да извършвате услуга като финансова институция по функцията да заемате или кредитирате с парични суми? Или с други думи- имате ли лиценз? Защото ако аз трябва да ви го дам, няма да стане!

                                                                                 

                                                                   Георги Стоилов

 

 

 




Гласувай:
2



1. zarenkow - Вие наистина падате от някъде далече,
02.05.2012 23:43
нима не знаете , че от както е създаден мтел и другите монополисти са с тоталните протекции на политическата ни безнравствена класа , познайте защо. Протекции за ограбване с тарифи и ред дебелашки похвати , да унижават и притискат българина. Мислите ли , че това не е известно там където е необходимо. Примерите са повсеместни. Познайте дали не са прави всички , които ни сочат с пръст за корупция в национален мащаб. Навряни сме в дъното от примитивна пасмина която цвета си мени но нрава не. Въпроса е има ли ресурс да се изберат други. Това сме.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: djordji33
Категория: Политика
Прочетен: 293639
Постинги: 135
Коментари: 104
Гласове: 147
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930